تابلوی نمایش

تعریف نیاز یا مسئله:

دانش آموز با توجه به ((علایق شخصی)) یک نیاز برای خود تعریف می نماید.در حقیقت دانش آموز در این بخش باید بداند که برای پاسخ به چه نیازی اختراع خود را انجام داده است و پاسخگویی به این نیاز چرا مهم است.


دانلود برشور طرح جابربن حیان


برای راهنمایی های بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.


تحقیق زمینه ای:

بازگو کننده مطالبی است که دانش آموز در جریان تحقیق از منابع اطلاعاتی ( کتابخانه ، جستجوی اینترنتی و یا مصاحبه با افراد متخصص ) در ارتباط با موضوع خود پیدا کرده است.تحقیق زمینه ای جمع آوری اطلاعات در مورد طرح اولیه و نیاز اولیه است .همچنین در مورد نیاز مصرف کنندگان – محصولات مشابه – استانداردها و معیارهای موجود در مورد طرح می باشد.

مشخصات طرح:

شامل : شکل – اندازه – وزن – ظاهر – ویژگی های فیزیکی – عملکرد – کاربری – هزینه ی تولید – زمان – قیمت - استانداردها ی طرح -  محدودیت های طرح  و...

طراحی :(طرح های اولیه و نهایی)

در این بخش موارد زیر باید قید شود:

- طرح مقدماتی : طرح اولیه ای که پس از بررسی انواع مختلفی از طرح های ممکن طراحی شده است.

- طرح نهایی: طرحی است که پس از بررسی نقایص ، رفع آن ها ، بررسی نقاط مثبت طرح مقدماتی  و بهبود طرح های مقدماتی ، آماده می شود.

- فهرست مواد: در این قسمت مواد و وسایل لازم برای ساخت نمونه ی اولیه با ذکر دقیق اندازه و مقدار قید می شود.فرضا قطعه ای پلاستیکی در ابعاد (30*15*2)

- روش گام به گام: یعنی توصیف مراحل جهت ساخت نمونه اولیه به صورت قدم به قدم و مرحله به مرحله

ساخت:

یعنی آن چه مطابق انتظارات طرح و طرح های رسم شده و فهرست و تجهیزات و روش گام به گام ساخته می شود

آزمایش، داده ها و تحلیل:

در این قسمت آن چیزی که پس از ساخت نمونه اولیه و آزمایش آن مشاهده می شود  را ذکر می کنیم.در این قسمت باید ذکر شود که آیا انتظارات ما که در بخش مشخصات طرح آمده بود برآورده شد؟همچنین تمام مشاهدات خود در حین آزمایش نمونه اولیه باید توصیف و تشریح شود.(جهت اطمینان ،باید 2 یا 3 بار آزمایش انجام گیرد)

در صورت عدم برآورده شدن انتظارات باید طراحی مجدد صورت گیرد.

نتیجه گیری:

در این بخش موارد زیر ذکر می شود:

- داده ها چگونه ((آنچه را انتظار می رفت رخ دهد)) را  تایید می نماید؟

-اهمیت محصول

- مزیت ها

- ابتکار و سودمندی محصول

- بینش های جدید که پس از ابداع این محصول به دست آورده ایم.

- دانشی که از طراحی و ساخت محصول اختراع شده کسب نموده ایم.

- پیشنهادات قابل انجام جهت ارتقای محصول

-کمک محصول ابداع شده به افراد جهت فهم بهتر از پدیده های جهان


راهنمای برنامه ریزی پروژه علمی

*چیزهای مورد علاقه من:

1-      ……………………………………….. 2- ...................................................... 3- ................................................  4- ........................................

*چقدر وقت می توانم در هر هفته برای پروژه اختصاص دهم؟............. ساعت

*چه زمینه علمی علاقه مرا بیشتر جلب می کند؟

 1-زیست شناسی(زندگی گیاهان و جانوران)

2-علوم فیزیکی

3-زمین شناسی

4-علوم فضایی

*چه نوع پروژه ای بیشتر مورد علاقه من است؟

- آزمایش(با استفاده از روش علمی)

- نمایش علمی

- مدل

- تحقیق

- جمع آوری

-ساخت و اختراع

* چه نوع مواد علمی یا وسایل علمی را دوست دارم یا با آن آشنایی دارم؟

 *موضوع انتخابی من:

*موادی که دارم: 

*موادی که باید تهیه نمایم یا خریداری کنم:

 *کمکی که برای این پروژه نیاز دارم:

هیچ-------- مقداری --------- خیلی---------

*این پروژه برای من چقدر مشکل است؟

خیلی مشکل-------- کمی مشکل---------- آسان---------

*پرسش ها (مسائلی که باید درباره ی آن ها کاوشگری نمایم.)

الف).                 ب)                     ج)

*اجرای تحقیق و جمع آوری مطالب تحقیق زمینه ای:

مواد کمک آموزشی و مواد چاپی که باید پیدا کنم و مطالعه نمایم:

بازدید از مکانها

مصاحبه با افراد مطلع

سایت ها و وبلاگ ها

کتاب ها و مجلات و روزنامه ها و مجلات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*جدول زمانی (6 هفته ای برای یک پروژه آزمایش)

تاریخ نمایشگاه علمی :............................ تاریخ شروه به کار پروژه:

هفته اول

یک عنوان یا مسئله را برای پژوهش انتخاب می کنم.

یک دفترچه ی یادداشت برای خودم درست می کنم تا همه ی یادداشت ها و تحقیقات خودم را در طول پروژه در آن ثبت کنم.

تحقیقات اولیه را شروع  می کنم واز دانشمندان، تکنیسین ها ومسئولین دولتی کسب اطلاعات می کنم  در صورت لزوم مصاحبه هایی ترتیب می دهم.

 تحقیقات تکمیلی را شروع می کنم واز منابع مکتوب مانند:

کتاب ها ، مجلات ، و روزنامه ها ونشریات ومنابع الکترونیک مانند اینترنت ونرم افزارها کمک می گیرم.

هفته دوم

عنوان یا مسئله خود را در صورت لزوم تغییر می دهم.

در مورد چگونگی انجام پژوهش و یا آزممایشها از نظر روش و مواد مورد نیاز تصمیمات لازم را اتخاذ می کنم.

از روی اطلاعاتی که تا کنون جمع آوری کرده ام فرضیه ی خودم را شکل می دهم.

به تحقیقات خودم ادامه می دهم و از بهترین منابعی که پیدا می کنم استفاده می نمایم.

با متخصصین و کارشناسان برای کسب اطلاعات بیشتر مصاحبه می کنم.

هفته سوم

تحقیقات خود را تکمیل کرده و خلاصه ی مهمترین مطالب را برای نوشتن گزارش کتبی آماده می کنم.

انجام آزمایش علمی خود را شروع می کنم ومشاهدات خود را در دفترچه یادداشت ثبت می کنم.

جمع آوری و یا خرید مواد لازم برای تابلوی نمایش را شروع می کنم.

هفته چهارم

روی پیش نویس اولیه گزارش کتبی کار می کنم.

به ثبت مشاهدات خود از آزمایشات در دفترچه ی یادداشت ادامه می دهم.

نقشه ی مقدماتی تابلوی نمایشم را طرح ریزی می کنم.

هفته پنجم

پیش نویس دوم گزارش کتبی ام را می نویسم.

شروع به سوار کردن اجزاء تابلوی نمایش می کنم.

طراحی علائم ، برچسب ها ، نمودارها ، جدول ها و یا دیگر مواد دیداری را برای تابلوی نمایش شروع می کنم.

متن هایی را که روی تابلوی نمایش قرار خواهند گرفت را می نویسم و برای تعیین جا و چیدمان آنها روی تابلوی نمایش برنامه ریزی می کنم.

به ثبت مشاهدات خود از آزمایشات ادامه می دهم هر گونه عکسی که مورد نیازم باشد تهیه می کنم.

هفته ششم

آزمایش خود را تکمیل کرده  ومشاهدات خود را تجزیه وتحلیل می کنم و نتایج خود را به تفصیل می نویسم.  

نسخه ی نهایی گزارش کتبی خود را می نویسم و سپس آن را تایپ و ویرایش می کنم.

عکس ها را در صورت لزوم بزرگ می کنم.

توضیحات یا اطلاعات زمینه ای را تایپ می کنم و آنها را ر وی تابلوی نمایش نصب می کنم.

ساختار تابلوی نمایش خود را با اضافه کردن نمودارها ، جداول و دیگر مواد دیداری تکمیل می کنم.

 قدم به قدم تا انجام یک پروژه آزمایش موفق :

*مساله ای که می خواهم درباره آن کاوشگری کنم:

 *منابعی که نیاز دارم:

1-مواد کمک آموزشی و مواد چاپی:

2- مکانها:

3- مصاحبه هایی که باید انجام دهم:

*پرسش خاصی که می خواهم آزمایش کنم:

*آزمایش شامل این عناوین است:

 *متغیر های آزمایش:

متغیرهای مستقل:

متغیرهای وابسته :

متغیرهای کنترل شده:

*آزمونها:

 * زمان مورد نیاز:

*مواد آزمایش:

*مراحل آزمایش: 

*ثبت داده ها و نتایج:

در هنگام آزمایش چه انجام داده ام؟

-*نتایجی که از تکرار آزمایش به دست آوردم:

*نتایج نهایی آزمایش من:

*نمودار نتایج آزمایش من:

*جدول ثبت نتایج من:

*جمع بندی من از کل نتایج در چند جمله کوتاه:

*آیا فرضیه خود را اثبات کردم:

بلی                         خیر

* دلیل اثبات فرضیه یا رد فرضیه من:

کتاب های راهنمای پروژه علمی

1-   چگونه پژوهش کنیم . نشر دیباچه ، برگردان : هادی حری

2-  چگونه جشنواره علمی برگزار کنیم . نشر دیباچه ، برگردان رضا روحانی

3-  چگونه تحقیق و پژوهش کنیم . مریم متقی ،  انتشارات آوا متن

  4  -آموزش مصور انجام پروژه علمی با سی دی ،  مریم متقی ،  انتشارات آوا متن

  5-  جست و جوی منابع علمی در اینترنت ( 2-1) ،  مریم متقی ،  انتشارات آوا متن

  6-  کارگاه خلاقیت ( 2-1 ) مریم متقی ،  انتشارات آوا متن

  7-  راهنمای عملی پژوهش ( روش تحقیق ) ویژه دانش آموزان ، منوچهر فضلی خانی و دیگران ، تهران  ابو عطا    1385

8-  چگونه مانند یک دانشمند فکر کنیم . استفان کرامر ، انتشارات  مدرسه

9-کتاب کامل راهنمای پروژه علمی:برای معلمان و والدین دانش آموزان کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی آیزاک آسیموف، آنتونی فردریک، علیرضا توکلی صابری (مترجم)