در روز شنبه 15 اسفند، در مدرسه نمونه دولتی عزیزاله پزشکی، دومین دوره مسابقه سودوکو برگزار گردید. در این دوره از مسابقات در سه سطح، سخت و خیلی سخت و افزونه برگزار گردید.

با تشکر از مدارس شرکت کننده : دارالفنون، مفتح، برهان، شایسته، حضرت معصومه(س)، رازی، شاهد حضرت زینب(س)، پدیده دانش، کار و دانش جانباز حسین زاده، نرگس، حضرت خدیجه(س)، بیهقی، عباسقلی رهگذر، فرزانگان شهریار، پرتو دانش، نمونه دولتی عزیزاله پزشکی، فضیلت، فاطمه پزشکی

در پایان این مسابقه با حضور دانش آموزان شرکت کننده، مربیان، مدیریت مدرسه، سرگروه ریاضی گروه های آموزشی و مدیر پژوهشسرای دانش آوزی، همایشی برگزار شد و از این دانش آموزان برگزیده، تقدیر به عمل آمد.

 

گروه اول رده سخت:

شاهد حضرت زینب (زهرا کلینی، زهرا ساعدی، پریسا عاشوری)


گروه اول رده خیلی سخت:

دارالفنون (بابایی، امینی، قربانی‌پور)


گروه اول رده افزونه:

دارالفنون (دانیال بهارفصل، فرزام باقرلو، آکام اسماعیل‌خانی)









تاریخچه:

سودوکو یا سادوکو  مخفف عبارت ژاپنی “Suuji wa dokushin ni kagiru  به معنی عدد های بی تکرار است و نوعی جدول اعداد است که امروزه یکی از سرگرمی های رایج در کشورهای مختلف جهان بشمار می آید. سودوکو فقط یکی از نامهای این بازی است. در آمریکا این بازی به نام “number place “مشهور است. گفته می شود که این بازی ریشه در چین باستان دارد و در قرن 17 میلادی به اتریش برده شد و بعد از آن به بقیه اروپا و آمریکا راه پیدا کرد، بعد از گذشت زمانهای طولانی در دهه 80 میلادی در مجله های تفریحی ظاهر شد. اما در جایی دیگر نیز آمده است که نخستین جدول سودوکو را یک ریاضیدان اروپایی در قرن هجدهم طراحی کرده است.

در سالهای گذشته این جدول کاربرد عمومی خود را برای سرگرمی پیدا کرده  و خیلی ها را به خود معتاد کرده است. این روزها سودوکو سرگرمی بسیاری از مردم جهان شده است، کتابهای مجموعه این جدول ها نیز در نشریات مختلف هر کشور به چاپ می رسد و بسیاری از روزنامه ها در بعضی از کشورهای غربی جدول سودوکو را در صفحات سرگرمی خود می گنجانند.میزان محبوبیت این بازی رو به گسترش به میزانی است که نسخه های نرم افزاری این بازی  برای تلفن های همراه رواج پیدا کرده است و حتی مسابقه های تلویزیونی حل سودوکو در کوتاهترین زمان ممکن به راه افتاده است. این بازی در نمایشگاه بین المللی بازی  و سرگرمی آلمان به عنوان محبوبترین و پرطرفذارترین بازی شناخته شده است و همچنین قانون بسیار ساده و روشنی دارد.

 

قوانین بازی:                 

 سودوکو انواع مختلف ساده ، متوسط ، دشوار و خیلی دشوار دارد و بسته به تعداد خانه های خالی دشوارتر می شود. بازی سودوکو را از سه جنبه می توان طبقه بندی نمود. یکی از این جنبه ها مرتبط است با ساختار فیزیکی جدول و تعداد خانه های آن که حالات متفاوتی را در بر می گیرد. مورد دیگر با اعمال قوانین مختلف در بعضی از جداول گوناگون، البته بدون تغییر در قوانین پایه ای و بنیادین این بازی در ارتباط می باشد. در نهایت جنبه سوم رتبه بندی این بازی از درجه آسان تا دشوار می باشد.

نوع متداول سودوکو در واقع نوعی جدول است که از ۹ ستون عمودی و ۹ ستون افقی تشکیل شده و کل جدول هم به ۹ بخش  کوچکتر تقسیم میشود.

حالا شما باید اعداد ۱ تا ۹ را در هر یک از جدول های کوچکتر بدون تکرار بنویسید، به صورتی که در هر ستون بزرگتر افقی یا عمودی هیچ عددی تکرار نشود . در واقع هم باید از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون های عمودی و افقی استفاده کنید و هم باید مراقب باشید هیچ عددی تکرار نشود و در همه مربع های ۳ ستونی کوچکتر نیز به همین ترتیب همه اعداد ۱ تا ۹ بیاید و تکرار نشود. همیشه به عنوان راهنمایی چند عدد در جدول از قبل مشخص میشود تا بقیه اعداد را شما پیدا کنید .

 

روش حل:

ابتدا در تمام خانه های خالی جدول، اعداد را از یک تا نه می نویسیم.

سپس به سراغ یکی از اعدادی که از قبل توسط طراح نوشته شده می رویم و تمام اعداد مشابه آن را که در عرضش (بصورت افقی )قرار گرفته اند را پاک می کنیم و سپس یک خط افقی در بالای آن عدد می کشیم که مشخص باشد.

در این مرحله همانند مرحله قبل عمل می کنیم با این اختلاف که در تمام خانه های عمودی در بالا یا پایین عدد مورد نظر اعداد مشابه را پاک می کنیم وسپس با یک خط عمودی در کنار آن عدد آن را مشخص می نماییم .

اکنون باید اعداد مشابه عدد مورد نظر را در مربع نه خانه ای متناظر، پاک کنیم وعدد را با یک دایره بر دور آن مشخص کنیم.

فقط سه مرحله قبلی را در مورد تمام اعداد از قبل نوشته شده (اعداد چاپی) تکرار کنیم و کشیدن خطهای عمودی افقی و دایره را بر آن عددها نباید فراموش کنیم که این عمل می تواند به شما نشان دهد که کدام یک از قلم افتاده است.

وقتی که تمام اعداد چاپی با هر سه علامت مشخص شد کار ما تا این مرحله تمام شده است.

در این مرحله به دنبال خانه هایی می گردیم که فقط یک عدد در آنها باقی مانده و آن اعداد را پررنگ می کنیم.

ما باید در هر ستون نیز عددی را که فقط یکبار درآن ستون آمده را پیدا کنیم که این عدد یقینا جواب همان خانه است و این عدد را هم پررنگ کنیم.

اکنون در هر مربع نه خانه ای عددی را که فقط یکبار در این نه خانه آمده است را یافته و به عنوان جواب یادداشت می کنیم.